![]()
|
![]() |
Kunskapskrav för
betyget E
|
Kunskapskrav för
betyget C
|
Kunskapskrav för
betyget A
|
||
Delta i rörelse- aktiviteter och anpassa
sina rörelser
T.ex. gymnastik, bollspel, friidrott,
racketspel, vattenlek, skidor, skridskor, kondition-, styrke- koordination-
och rörlighetsträning.
|
|
Eleven kan delta i lekar, spel och
idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och
anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och
sammanhanget.
|
Eleven kan delta i lekar, spel och
idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och
anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget.
|
Eleven kan delta i lekar, spel och
idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och
anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget.
|
||
Anpassa rörelser till musik
Danser
i olika former), träningsprogram, uppvärmningar
|
|
I danser och rörelse- och
träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina
rörelser till takt, rytm och sammanhang.
|
I danser och rörelse- och
träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till
takt, rytm och sammanhang.
|
I danser och rörelse- och
träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt,
rytm och sammanhang.
|
||
Simkunnighet
|
|
Eleven kan simma 200 meter varav 50
meter i ryggläge.
|
Eleven kan simma 200 meter varav 50
meter i ryggläge.
|
Eleven kan simma 200 meter varav 50
meter i ryggläge
|
||
Sätta upp mål för och planera fysiska
aktiviteter
Egna
vallektioner, åk8 div. lektionsplaneringar, åk9 egen träningsrapport.
|
|
Eleven kan på ett i huvudsak fungerande
sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.
|
Eleven kan på ett relativt väl fungerande
sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.
|
Eleven kan på ett väl fungerande
sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.
|
||
Utvärdera aktiviteter och resonera om
hälsofaktorer
Utvärdering
och reflektion av aktiviteterna ovan, reflektion av teoripass i olika
områden.
|
|
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna
genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan
påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna
genom att samtala om egna upplevelser och föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och
andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna
genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan
påverka hälsan och den fysiska förmågan.
|
||
Planera och genomföra
friluftsaktiviteter
Hur
förberedd är eleven inför uteaktiviteter. Anpassning av kläder, utrustning,
packning.
Reflektioner.
|
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer
och regler.
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika
förhållanden, miljöer och regler.
|
Eleven planerar och genomför
friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden,
miljöer och regler.
|
||
Orientera sig i okända miljöer
Träning
i känd terräng, examinering i okänd terräng varje hösttermin.
|
|
Dessutom kan eleven med viss säkerhet
orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.
|
Dessutom kan eleven med relativt god säkerhet
orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.
|
Dessutom kan eleven med god säkerhet
orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.
|
||
Förebygga skador och beskriva risker
Behärska
teknik i olika aktiviteter. Förutse risker i aktiviteter, ta hänsyn så du
inte skadar dig själv eller andra. Förståelse av uppvärmning.
|
|
Eleven kan på ett i huvudsak fungerande
sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av
risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.
|
Eleven kan på ett relativt väl fungerande
sätt förebygga skador genom att förutse och ge utvecklade beskrivningar
av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.
|
Eleven kan på ett väl fungerande
sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade
beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.
|
||
Hantera nöd-
situationer vid vatten
HLR.
Bad- och isvett. Förlängda armen, isdubbar, kastlina. Livräddning, ev
klädsim.
|
|
Dessutom kan eleven hantera
nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap underolika årstider.
|
Dessutom kan eleven hantera
nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.
|
Dessutom kan eleven hantera
nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.
|
tisdag 4 september 2018
Matris idrott och hälsa
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.